Skip to main content

„To koniec historyków – a przynajmniej tych produkowanych seryjnie”. Takie plotki krążą niczym sępy wokół Gibsonowskiego Custom Shopu od kilku tygodni, a jak głosi przysłowie – w każdej plotce jest ziarno prawdy. Mimo całego rwetesu 17stki są już na pólkach niektórych sklepów i pierwsi szczęśliwcy chwalą się nimi w internetach. No to jak w końcu jest – będą te historyki, czy nie? Na tą chwilę nie ma żadnej potwierdzonej informacji, jakoby eRki miały opuścić regularną linię Custom Shopu. O tym czy owe wieści okażą się tylko szumem marketingowym, czy druzgoczącą dla fanów informacją, przekonamy się zapewne już niebawem – albowiem wakacje zawsze sprzyjały premierom Custom Shopowych wypustów. Tymczasem GibZone specjalnie dla Was zebrał do kupy i chronologicznie ułożył całą tegoroczną historię 17stek Reissue.

W styczniu br na targach NAMM, Gibson oficjalnie zapowiedział linię Historic Reissue 2017. Kilka dni wcześniej, jeden z czołowych dilerów ujawnił szczegóły tej linii. Pisaliśmy o nich w relacji z targów, więc teraz pokrótce tylko przypomnimy co wtedy ogłoszono: historyki 2017 zostaną skupione w jednej linii o nazwie Historic Reissue; wszystkie gitary z tej linii przejmują specyfikację True Historic, zachowując dotychczasową cenę Standard Historic. W tym samym czasie jeden z czołowych dealerów marki Gibson, sklep SweetWater, zaprezentował pierwszą 17stkę. Był nią czarny custom B7 – ciągle jednak w cenie True Historic.

W marcu świat obiegły niepokojące doniesienia o odejściu/zwolnieniu wieloletniego dyrektora odpowiedzialnego za Custom Shop (w tym od początku za program Historic Reissue) Edwina Wilsona, oraz o tym, że szef Gibson Corp. Henry Juszkiewicz rozważa anulowanie linii Historic Reissue w 2017r. Debatę fanów na ten temat możecie przeczytać na forum MyLesPaul.

od lewej: 岩撫安彦氏, Tom Murphy, Edwin Wilson

W tzw międzyczasie na zlecenie największych japońskich dealerów wyprodukowano limitowaną do 12szt gitarę – 2017 Gibson R9 1994 Murphy Burst, mającą być ostatnią wspólną pracą Edwina Wilsona występującego jeszcze pod banderą Gibson, oraz Toma Murphiego. Instrument jest hołdem dla ich wspólnej pionierskiej pracy przy tworzeniu serii Historic Reissue w latach 90.

Tymczasem w maju WildWoodGuitars (dystrybutor Gibson) powiesił na hakach swojego sklepu limitowaną edycję R8 2017. Wszystkie instrumenty miały jedno wykończenie Faded Orange Burst, i dostępne były w wersjach VOS oraz AGED:

Ponadto przez cały ten okres, wypływały 17stki będące indywidualnymi zamówieniami klientów w programie Made2Measure (M2M polega na samodzielnej konfiguracja instrumentu z gotowych opcji) – taka jak np. ta:

Co nas czeka?

Czy chcąc mieć nowego historyka rzeczywiście będziemy zmuszeni zamówić go przez M2M? Czy dilerzy pokuszą się o zamówienia specjalne na półki swoich sklepów dla niecierpliwej klienteli? A może 17stki wjadą na oficjalną stronę Gibson jak gdyby nigdy nic, rozdmuchując w pył wszelkie głosy o końcu regularnych historyków? Czas pokaże co przyniosą nam najbliższe tygodnie…

KUBA OLEJNIK